Met de igus Mobile Shore Power Outlet (iMSPO) heeft igus een mobiel aansluitsysteem voor walstroom ontwikkeld dat op elke plaats langs de terminal waar een schip ligt afgemeerd kan worden geplaatst. Deze oplossing, die al in gebruik is in de haven van Hamburg, ontving de onderscheiding “Ports and Harbor Innovation of the Year” op de Electric & Hybrid Marine Expo Europe 2024 in Amsterdam.
De netto-uitstoot van broeikasgassen moet tegen 2030 met minstens 55% zijn verminderd. Dat is althans de doelstelling van de Europese Unie “Fit for 55”. Als gevolg daarvan neemt ook de druk op Europese havenexploitanten toe om over te schakelen op milieuvriendelijkere technologieën. De schepen gebruiken normaal dieselgeneratoren om de elektriciteit te produceren die ze nodig hebben terwijl ze aanmeren bij de terminal, waarbij enorme hoeveelheden CO2 worden uitgestoten. Om de uitstoot te verminderen, zullen vrachtschepen in de toekomst gebruik maken van walstroom. De uitdaging is niet alleen de stroomvoorziening zelf, maar ook het feit dat schepen van verschillende grootte met verschillende configuraties van het kabelbeheersysteem aan boord op verschillende posities langs de terminals aanmeren en dat het aansluitpunt voortdurend verandert. De igus Mobile Shore Power Outlet (iMSPO) pakt precies dit probleem aan: ’s werelds eerste mobiele “stopcontact” maakt het mogelijk om schepen overal langs de aanlegplaats aan te sluiten. Een iMSPO-systeem kan een volledige ligplaats van 400 m of meer bestrijken. Het systeem zorgt ervoor dat de walstroom wordt aangepast aan de positie van het schip en niet dat het schip zich aanpast aan de beschikbare walstroomaansluitingen. Dit biedt terminalexploitanten volledige flexibiliteit bij het plannen van aansluitingen en verlaagt tegelijkertijd de bedrijfs-, installatie- en onderhoudskosten.
“Het vermogen om aansluitingen te maken vormt een grote uitdaging voor de terminal,” zegt Renë van Dijk, Shore Power Manager bij igus. De aanlegplannen zijn sterk geoptimaliseerd omdat de overslagcapaciteit de doorslaggevende factor is voor de winstgevendheid van een terminal. De juiste aanmeerpositie van het schip is cruciaal voor een optimaal laadproces. Het vermogen om te reageren op veranderende situaties, zoals wijzigingen in het schema van schepen en ongeplande stilstandstijd op containeroverslagapparatuur, is nodig om efficiënt laden en lossen te garanderen. “Stationaire walaansluitingen op de kade beperken de aansluitmogelijkheden omdat het kabelhaspelsysteem aan boord op verschillende posities kan staan en de kabellengte beperkt is,” zegt Van Dijk. “Met onze iMSPO hebben we een oplossing ontwikkeld die direct op de kade kan worden geïnstalleerd en geen beperkingen oplegt aan de terminal. Reddingsroutes, vluchtladders en werkgebieden blijven vrij en de kranen kunnen zonder beperkingen worden verplaatst. We kunnen de stroomaansluiting naar het schip brengen zonder operationele concessies te hoeven doen.
Het iMSPO-systeem bestaat uit railelementen waarop een mobiele trolley met aansluitingenbox is geïnstalleerd. Een igus kabelrups-systeem geleidt de kabels veilig en betrouwbaar. De rolkabelrups maakt lange rijwegen met zware kabelpakketten mogelijk. En zo werkt het: zodra het schip aan de kade ligt, wordt de iMSPO naar het aansluitpunt verplaatst. Dan begint het aansluitproces: de aansluitingenbox wordt neergelaten en de beschermkap zwaait open. De kabels van het schip kunnen direct en eenvoudig op de aansluitingen worden aangesloten. De beschermkap van de aansluitingenbox is gesloten en vergrendeld om toegang tijdens het gebruik te voorkomen en een veilige stroomtoevoer te garanderen. De aansluitingenbox gaat vervolgens weer omhoog om te voorkomen dat de ligplaats wordt geblokkeerd tijdens de stroomvoorziening. Alle bewegingen kunnen worden bediend met een bekabelde afstandsbediening. De internationale IEC80005-1 standaard zorgt ervoor dat de verschillende soorten schepen in de verschillende havens over de hele wereld veilig kunnen worden voorzien van walstroom. Deze innovatieve oplossing voor de elektrificatie van havens werd ook erkend door het panel van de Electric & Hybrid Marine Awards, bestaande uit internationale journalisten, consultants en industrie-experts, die het iMSPO-systeem uitriepen tot Haveninnovatie van het Jaar voor 2024. Met een eenmalige investering krijgen havenbeheerders een flexibele en kosteneffectieve oplossing die zichzelf over tientallen jaren zal bewijzen – en zijn ze perfect voorbereid op een groene toekomst voor havens.
Neem dan rechtstreeks contact op met igus B.V..