Platform over productie- en procesautomatisering
Vier voorspellingen voor de maakindustrie in 2025

Vier voorspellingen voor de maakindustrie in 2025

De maakindustrie heeft te maken met diverse uitdagingen: hoge loonkosten, stijgende energieprijzen, verstoringen van de supply chain, economische onzekerheid, een tekort aan technici, geopolitieke spanningen, digitalisering, de energietransitie en de steeds strengere wet- en regelgeving rond duurzaamheid. Het is daarom belangrijk om door middel van de juiste partners en middelen deze uitdagingen het hoofd te bieden. Wat wordt in 2025 belangrijk?

In Nederland gingen in 2024 verschillende bedrijven kopje onder. Denk aan het faillissement van turbinebouwer EAZ Wind, Jachtenbouwer Holterman Shipyards of metaalbedrijf Wil Waelbers Design. De industrie staat voor diverse uitdagingen, maar tegelijkertijd zijn er ook veel kansen om succesvol te zijn. Belangrijk is dat met uitdagingen zoals digitalisering, duurzaamheid en ESG-wetgeving slim wordt omgegaan. Maar welke trends zullen in 2025 van betekenis zijn voor de maakindustrie? Fujitsu, leverancier van diensten en oplossingen die bedrijven ondersteunen in hun digitale transitie, heeft vier voorspellingen gedaan die in 2025 essentieel zullen zijn voor de sector om successen te boeken.

2025 Gerd Altmann via Pixabay kopie

1. Mindset veranderen

Wie vandaag duurzame processen implementeert, doet dat meestal om kosten te besparen op energie en om te voldoen aan de wetgeving. In 2025 moeten bedrijven van mindset veranderen en duurzaamheid in hun belangrijkste bedrijfsdoelstellingen opnemen. 

Van tactisch naar strategisch denken

Concreet betekent dit dat men moet overgaan van tactisch naar strategisch denken. Veel maakbedrijven richten zich bij technologieën zoals Artificiële Intelligentie (AI) nog teveel op kortetermijnwinst. Een bedrijf dat computer vision bijvoorbeeld alleen inzet om ingenieurs te vervangen en kosten te besparen, mist voordelen zoals strategische kwaliteitsverbetering en minder productiefouten. Dit levert op de lange termijn een betere reputatie en meer marktaandeel op.

Focus op doelstellingen

Ook zal de focus op technologie moeten worden verlegd naar een focus op doelstellingen. Maakbedrijven raken vaak verstrikt in de beloftes van technologieën zoals AI zonder eerst hun bedrijfsdoelen te definiëren. In plaats van zich af te vragen hoe ze de technologie kunnen gebruiken, moeten ze eerst bepalen wat hun doelen zijn, onder andere omtrent duurzaamheid.

Holistische integratie

Als derde punt stipt Fujitsu aan dat je niet langer mag denken in silo’s, maar zaken holistisch en geïntegreerd moet bekijken. Het is raadzaam om initiatieven op het vlak van digitale transformatie niet te beschouwen als geïsoleerde projecten. Ook duurzaamheid moet in de hele levenscyclus van een product zijn verweven. Dat kan alleen maar als bedrijven de silo’s tussen departementen afbreken en samenwerking stimuleren.

In 2025 gaan maakbedrijven hoe dan ook voordeel halen uit AI-technologie. Vooral AI-agents bieden veel potentieel om de toeleveringsketen van maakbedrijven te optimaliseren.

2. Toenemende impact van strengere regelgeving 

Een tweede voorspelling die het bedrijf doet, heeft betrekking op de impact van nieuwe wetgeving. Deze zal sterk toenemen. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) breidt vanaf 1 januari sterk uit. Zo zullen ook grote bedrijven buiten de EU met een omzet van meer dan 150 miljoen euro onder de richtlijn vallen, op voorwaarde dat ze minstens één dochterbedrijf of branche in de EU hebben. De richtlijn heeft daarom ook gevolgen voor kleine en middelgrote bedrijven, rekening houdend met de beperkte middelen van deze ondernemingen. De EU Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSD), vaak de Supply Chain Act genoemd, vereist dat bedrijven in de EU de impact van hun toeleveringsketen op mensenrechten en milieu kennen en controleren. In 2025 wordt ook het EU Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) volledig ingevoerd. Dit beleid voert importtarieven in op basis van de CO2-uitstoot van producten. 

3. Amerika volgt Europa

In navolging van de ESG-wetgeving die Europa implementeert, zullen ook Amerikaanse maakbedrijven hier meer aandacht aan besteden, zo is de verwachting. Bedrijven die in de EU actief zijn, zullen zelf aan de normen moeten voldoen. Ook spelers die alleen in de VS gevestigd zijn, sluiten zich aan bij deze trend. Wellicht zal de EU-wetgeving straks ook een Amerikaanse tegenhanger krijgen, afhankelijk van hoe Donald Trump als Amerikaanse president zal handelen. In elk geval doen organisaties er goed aan om hier proactief mee bezig te zijn. Zo nemen ze een voorsprong op de concurrentie en bovendien biedt het mogelijkheden om milieubewuste klanten aan te trekken, nieuwe markten te betreden en de merkreputatie te verbeteren.

4. Energieverbruik wordt geoptimaliseerd

Hoge energiekosten zijn in Europa een belangrijke reden waarom maakbedrijven hun energieverbruik willen optimaliseren. Van het inkopen van materiaal en de logistiek tot de productie in de fabriek en het eindgebruik van een product. Bedrijven willen gedurende de hele levenscyclus van een product weten wat de impact is op energieconsumptie en CO2-uitstoot. Door energieverspilling tegen te gaan, kunnen ze hun operationele kosten verminderen, voldoen aan de doelstellingen met betrekking tot reductie van de CO2-uitstoot en het imago van hun merk op de markt verbeteren. In 2025 zullen maakbedrijven daarom naar verwachting investeren in oplossingen die meer zichtbaarheid bieden in hun energieconsumptiepatronen. Daardoor zullen ze sneller zien waar ze kunnen verbeteren en effectievere strategieën implementeren.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten